Forum Historia Wielunia Strona Główna Historia Wielunia
Pierwsze i jedyne na świecie forum poświęcone przeszłości Wielunia i okolic.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

80 lat Tour de Pologne - wątek wieluński

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia Wielunia Strona Główna -> Historia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stefan_pol
Mieszczanin



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pon 11:54, 17 Gru 2007    Temat postu: 80 lat Tour de Pologne - wątek wieluński

Cytat:
„Wzorem Tour de France…”
Pierwsza edycja naszego narodowego touru odbyła się w 1928 roku, czyli dokładnie 25 lat po pierwszej edycji legendarnego Tour de France. 7 września 1928 roku o godzinie 7 rano z warszawskiego toru kolarskiego na Dynasach, na trasę Biegu dookoła Polski wystartowało 71 zawodników (wyścig ukończyło 43 kolarzy). Trasa pierwszego wyścigu liczyła 1491 kilometrów i była podzielona na 8 etapów, z których najdłuższy liczył 226 km (Kraków-Wieluń). Historyczny pierwszy etap wyścigu odbył się na trasie z Warszawy do Lublina, liczącej 157 km. Na wypełnionych po brzegi ulicach Lublina walkę o zwycięstwo stoczyli Eugeniusz Michalak i Feliks Więcek. Sprinterski pojedynek rozstrzygnął na swoją korzyść Michalak i to on został pierwszym liderem 1-szego Biegu dookoła Polski. Kolejne etapy to dominacja Feliksa Więcka, który wygrał kolejnych 6 etapów. Uzyskał przy tym ponad godzinę przewagi nad kolejnymi zawodnikami. Ostatni etap do Warszawy, Więcek ukończył na 10 miejscu (spowodowane to było dwoma defektami na trasie), etap ten wygrał Zygmunt Wisznicki, który samotnie przejechał linię mety na warszawskich Dynasach. Cały wyścig wygrał Feliks Więcek, który nad drugim zawodnikiem w klasyfikacji generalnej uzyskał ponad 70 minut przewagi. Ten nieznany przed wyścigiem, pochodzący z Bydgoszczy czeladnik masarski stał się jednym z najpopularniejszych sportowców w kraju....

źródło: [link widoczny dla zalogowanych]

Miasta etapowe pierwszego Tour de Pologne to: Lublin, Lwów, Rzeszów, Kraków, Wieluń, Poznań, Łódź oraz Warszawa.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez stefan_pol dnia Pon 11:55, 17 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Pon 23:31, 17 Gru 2007    Temat postu:

O tym nie wiedziałem. Ale pamiętam Tour de Pologne czy wtedy raczej Wyścig dookoła Polski, chyba z początku lat 80-tych, którego jeden z etapów kończył się w Wieluniu, finiszem na stadionie WKSu. Który to był rok? Może ktoś pomoże.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stefan_pol
Mieszczanin



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Wto 16:27, 18 Gru 2007    Temat postu:

Tadeusz napisał:
Tour de Pologne czy wtedy raczej Wyścig dookoła Polski, chyba z początku lat 80-tych,

A może "Wyścig Pokoju" ??
A wracając do pierwszego Tour de Pologne to udało mi się ustalić zwycięzców poszczególnych etapów :


Cytat:
Tour de Pologne
1928
Ronde van Polen
07-09-1928 - 16-09-1928

1e etappe Warszawa - Lublin 157 km.
2e etappe Lublin - Lwow 211 km.
3e etappe Lwow - Rzeszow 158 km.
4e etappe Rzeslow - Krakow 163 km.
5e etappe Krakow - Wielun 226 km.
6e etappe Wielun - Poznan 221 km.

7e etappe Poznan - Lodz 221 km.
8e etappe Lodz - Warszawa 144 km.

1e etappe Warszawa - Lublin (157 km.) Uitslag:
1. Michalak en 5h44'30"
2. Wiecek
3. Zak à 3'00"
4. Klosowicz à 6'30"
5. Olecki à 7'30"
6. Kalinowski
7. Piotrowicz
8. Popowski à 9'30"
9. Wisznicki à 11'30"
10. Matlak à 12'30"

2e etappe Lublin - Lwow (211 km.) Uitslag:
1. Wiecek en 8h18'18"
2. Matlak à 5'00"
3. Olecki à 12'48"
4. Dranko à 12'54"
5. Zak à 13'32"
6. Piotrowicz à 13'34"
7. Duda à 13'35"
8. Jednaszewski à 13'36"
9. Michalak à 13'55"
10. Sliwinski à 16'26"

3e etappe Lwow - Rzeszow (158 km.) Uitslag:
1. Wiecek en 5h30'25"
2. Michalak
3. Stefanski
4. Wisznicki à 1"
5. Popowski
6. Zak à 2"
7. Duszynski à 5"
8. Duda à 6"
9. Olecki à 1'58"
10. Klosowicz à 2'28"

4e etappe Rzeslow - Krakow (163 km.) Uitslag:

1. Wiecek en 5h47'30"
2. Kalinowski
3. Gronczewski
4. Jednaszewski à 11'26"
5. Popowski à 11'31"
6. Duda à 16'02"
7. Szeffel à 16'42"
8. Sliwinski à 18'54"
9. Klosowicz à 21'35"
10. Sierpinski à 24'46"

5e etappe Krakow - Wielun (226 km.) Uitslag:
1. Wiecek en 9h03'14"
2. Michalak
3. Wisznicki
4. Stefanski
5. Duszynski
6. Wisznicki
7. Zak
8. Gronczewski
9. Olecki
10. Krawczyk


6e etappe Wielun - Poznan (221 km.) Uitslag:
1. Wiecek en 8h01'12"
2. Olecki
3. Klosowicz
4. Stefanski
5. Ignatowicz
6. Wisznicki
7. Gronczewski
8. Krawczyk

7e etappe Poznan - Lodz (221 km.) Uitslag:
1. Wiecek en 8h08'45"
2. Wisznicki
3. Olszewski à 3"
4. Klosowicz à 4"
5. Stefanski à 1'05"
6. Sierpinski à 1'21"
7. Olecki à 1'57"
8. Gronczewski à 3'43"
9. Zak à 4'07"
10. Ignatowicz à 4'58"

8e etappe Lodz - Warszawa (144 km.) Uitslag:
1. Wisznicki en 4h54'50"
2. Klosowicz à 25"
3. Sierpinski à 33"
4. Stefanski à 38"
5. Ignatowicz à 1'10"
6. Gronczewski à 2'10"
7. Malczewski à 2'40"
8. Olecki à 3'15"
9. Sobolewski à 4'40"
10. Wiecek à 5'10"

Eindklassement
1. Feliks WIECEK (Pol) en 58h00'19"
2. Wiktor Olecki (Pol) à 1h10'16"
3. Stanislaw Klosowicz (Pol) à 1h16'55"
4. Jozef Stefanski (Pol) à 1h20'45"
5. Stanislaw Gronczewski (Pol) à 1h27'32"
6. Zygmunt Wisznicki (Pol) à 1h36'08"
7. Stanislaw Ignatowicz (Pol) à 1h48'40"
8. Jan Zak (Pol) à 1h52'48"
9. Kazimierz Duszynski (Pol) à 2h13'34"
10. Jakub Fross (Pol) à 2h28'19"

opracowano na podstawie
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Wto 23:07, 18 Gru 2007    Temat postu:

Wyścig Pokoju też był, ale tylko przejazdem, ale za to ze dwa razy. Mieli lotne premie w Wieluniu. Podczas jednego z wyścigów była umieszczona na ul. Sieradzkiej, na odcinku między Mokrą a Warszawską(?), ale bliżej Mokrej.
A Tour e Pologne kończył etap. Załapałem sie wtedy z kumplem do prac pomocniczych na stadionie, roznoszenie napojów, potem porządkowanie boiska, na ktorym odpoczywali, były krany itp. Pamiętam, że gdy było już po wszystkim, podczas porządkowania znalazłem francuski bidon z kogucikiem i skrótem FFC. Po gruntownej dezynfekcji służył mi podczas moich rowerowych wypraw. W klapce miał specjalny ustnik - dziś standard - wtedy unikat. Kumple mi go bardzo zazdrościli.
Tylko kiedy to było?
Sprawdziłem w Leksykonie. Jest tylko o TdP z 1927 i 1947 (jechali przez Wieluń). Potem tylko o WO z 2002, że wiodła trasa etapu z Wrocławia do Bełchatowa. No dam sobie rękę obciąć, że było tego więcej Rolling Eyes Przypomniałem sobie, że za innym razem lotna była na Warszawskiej, chyba za wiaduktem. Idea


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stefan_pol
Mieszczanin



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pon 17:05, 07 Sty 2008    Temat postu:

Tadeusz napisał:
Sprawdziłem w Leksykonie. Jest tylko o TdP z 1928 i 1947

Zajrzałem zarówno do drugiego jak i pierwszego wydania "Leksykonu MW".
W wydaniu I z 1998 roku autor wspomina jedynie o wyścigu z 1928 roku wzmianka o wyścigu z 1947 pojawia się w wydaniu II.
Może w następnych wydaniach Laughing pojawią się wzmianki o pozostałych wyścigach.
Autor być może przecenił swoje siły próbując zebrać wiadomości z wielu dyscyplin, nie korzystając z pomocy jakiegokolwiek zespołu (taki zespół "niekoniecznie naukowców" stworzył pisząc "Leksykon Sieradza" - książce o takiej samej objętości i w gruncie rzeczy o podobnym mieście.)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez stefan_pol dnia Pon 19:56, 07 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stefan_pol
Mieszczanin



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pon 20:34, 05 Maj 2008    Temat postu:

Ktoś na Polskiej Wiki tworzy artykuły o Tour de Pologne - pierwszych kilka już się pojawiło w tym ten z 1928 (z wieluńskim etapem) Poczekamy jeszcze trochę to może się przekonamy czy Tadeuszowi nie grozi amputacja górnej kończyny Very Happy .

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez stefan_pol dnia Pon 20:35, 05 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stefan_pol
Mieszczanin



Dołączył: 05 Mar 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pią 19:55, 11 Lip 2008    Temat postu:

Tadeusz - w odpowiedzi na Twojego pierwszego posta w temacie. (chyba dostanę pomógł Smile )
Wieluń był miastem etapowym Tour de Pologne co najmniej trzy razy (1928, 1981, 1988). W 1947 najwyżej tylko przejazd tzn. "lotna premia".
Dziwny ten leksykon - jakiś niedopracowany. Szkoda że więcej informacji o tym wyścigu (historii) zawiera Wikipedia a nie oficjalna wyścigu.

Wikipedia napisał:
Tour de Pologne 1988:
prolog Warszawa 3,2 km
I etap Żyrardów – Wieluń 195 km
II etap Wieluń - Kluczbork 56 km (jazda druż. na czas)

III etap Kluczbork – Głogów 196 km
IV etap ookoła Głogowa 177 km
V etap Lubin - Nysa 160 km
VI etap dookoła Nysy 178 km
VII etap Zagórz - Lesko 167 km

więcej: [link widoczny dla zalogowanych]

Wikipedia napisał:
Tour de Pologne 1981
prolog Warszawa 0,8
I etap Warszawa – Skierniewice 166 km
II etap Skierniewice – Wieluń 171 km
III etap Wieluń – Częstochowa 157 km

IV etap Częstochowa - Kłobuck - Częstochowa 24,1 km (jazda ind. na czas)
V etap Częstochowa - Kędzierzyn-Koźle 158 km
VI etap Kędzierzyn-Koźle - Polanica Zdrój 164 km
VII etap Woliborz - Głogów 174 km
VIII etap Głogów - Zielona Góra 151 km
IX etap Zielona Góra - Piaski - Zielona Góra 29 km (jazda ind. na czas)

więcej: [link widoczny dla zalogowanych]

P.S.
Tadeusz nie zostanie inwalidą Smile


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez stefan_pol dnia Pią 20:00, 11 Lip 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Sob 0:37, 12 Lip 2008    Temat postu:

Burmistrz musi wiedzieć co się działo na jego podwórku. Pamięć coraz słabsza ale jeszcze coś się tam pamięta. Tak naprawdę nie martwiłem sie o to, że przyjdzie mi się pożegnać z jedną z moich kończyn.
Ale fakt, że pomogłeś rozwiązać zagadkę. Dzięki Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tadeusz dnia Sob 0:40, 12 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia Wielunia Strona Główna -> Historia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin