Forum Historia Wielunia Strona Główna Historia Wielunia
Pierwsze i jedyne na świecie forum poświęcone przeszłości Wielunia i okolic.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Droga Krzeczów-Broników
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia Wielunia Strona Główna -> Wokół Wielunia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jermar
Wójt



Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Nie 16:43, 18 Mar 2007    Temat postu: Droga Krzeczów-Broników

W nawiązaniu do wątku o wyzwoleniu i walkach w Krzeczowie w styczniu 1945 roku chciałbym zwrócić się do Was z pytaniem dotyczącym odcinka betonowej drogi pomiędzy Krzeczowem i Bronikowem. W opracowaniu o Krzeczowie pojawia się wzmianka o niemieckim polowym lotnisku. Osobiście wydaje mi się, żę owe betonowe płyty występujące na odcinku drogi mogą mieć z tym związek. Od kiedy sięgam pamięcią droga ta zawsze istniała w takiej formie, czyli z betonowym odcinkiem. Płyty te wykonane sa z bardzo dobrej jakości betonu i nawet ząb czasu niewiele je nadwyrężył. Również rozmiary są podobne do tych spotykanych w niemieckich obiektach wojskowych na Pomorzu czy Dolnym Sląsku. Być może ktoś z forumowiczów wie coś więcej w tym temacie.
Poniżej zdjęcia omawianego odcinaka drogi:


[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojtek
Rajca



Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 230
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:54, 19 Mar 2007    Temat postu:

Nie wiem, Jermar, jak daleko sięgasz pamięcią, ale może warto zapytać starszych mieszkańców tej okolicy o okoliczności powstania tej dziwnej drogi.
Ja nic pewnego na ten temat nie wiem. Twoja hipoteza jednak wydaje się bardzo prawdopodobna. Kiedyś wielokrotnie jeździłem rowerem po tej drodze. Faktycznie jest prosta, równa i starannie wykonana. O ile pamiętam, betonowy jest tylko ten fragment wśród pól, w lesie wygląda to inaczej. Trudno mi zatem znaleźć powód, inny niż wojskowy, dla którego w tym miejscu wykonano taką drogę z betonu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mex92
Mieszczanin



Dołączył: 30 Paź 2006
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pon 19:32, 19 Mar 2007    Temat postu:

Droga dużo trwalsza niż nasz dzisiejszy asfalt:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Pon 20:49, 19 Mar 2007    Temat postu:

Solidna niemiecka robota, zapewne. A ile to ma szerokości? (czytaj: czy mógł z tego wystartować samolot?) Czy też to raczej droga, którą dojeżdżano do lotniska polowego? Z tego co udało mi się zobaczyc na mapie to orientacja wschód-zachód, a więc pod tym wzgędem by pasowało na pas startowy.
Z podobnymi rozwiązaniami spotkałem się w Mazurskich lasach. W środku lasu zaczyna się betonowa droga, szersza od dróg łączących okoliczne wioski. Tu i ówdzie "zatoczki", pewnie miejsca, na których parkowały samoloty.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jermar
Wójt



Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Sob 11:42, 19 Maj 2007    Temat postu:

Przejeżdżałem ostatnio tą drogą i pokusiłem się, aby pomierzyć betonową płytę i okazało się, że ma ona 6 m długości i 2,5 m szerokości, łącznik asfaltowy pomiędzy płytami ok. 20 cm. Jak wynika z pomiaru całkowita szerokość ponad 5 m. Osobiście wydaje mi się, że samoloty myśliwskie używane wtedy przez Niemców nie miałyby żadnych problemów ze startami i lądowaniami na takiej drodze. Domniemywam, że również lekkie bombowce mogły z niej korzystać. Jeżeli chodzi o zatoki dla lądujących samolotów mogły znajdować się po lewej i prawej stronie, po prostu na utwardzonym polu. Znając doskonałe elementy maskujące stosowane przez Niemców sądzę, że ukrycie kilku maszyn nie powinno sprawiać im problemów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Morgoth
Mieszczanin



Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Parcice / Wrocław

PostWysłany: Pon 20:04, 21 Maj 2007    Temat postu:

Identyczna nawierzchnia istnieje na odcinku drogi Parcice - Skomlin. Zastanawia mnie jednak czy droga ta pochodzi z okresu 2 wojny światowej czy też PRL-u.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Sob 1:53, 26 Maj 2007    Temat postu:

Morgoth daj zdjęcia. Spróbujemy zobaczy czy w PRLu zrobili tę nawierzchnię.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jermar
Wójt



Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Wto 9:28, 17 Lip 2007    Temat postu:

Ostatnio jechałem drogą ze Skomlina do Parcic i poniżej zamieszczam kilka fotek odcinka betonowego, o którym wspominał Margoth. Droga bardzo podobna do tej pomiędzy Krzeczowem i Bronikowem, choć wydaje się, że stan zachowania dużo gorszy. Powiedziałbym, że materiał z jakiego wykonano płyty taki sam, choć sporo płyt jest popękanych. Widać większe działanie erozji, być może ma to związek z tym, że droga w dużej mierze zlokalizowana jest w lesie i woda oraz wilgoć dłuzej utrzymuje się na jej powierzchni.
Zdjęcia wykonane w kierunku Skomlina

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Zdjecia wykonane w kierunku Parcic

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie płyty

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Ponadto jako ciekawostka, w okolicach początku drogi betonowej patrząc w kierunku Parcic, po prawej stronie w lesie znajduje się betonowy słupek zakończony metalową gałką. Czyżby miał on związek z drogą, czy może jest to słupek używany przez leśników, czy to może oznaczenie punktu wysokościowego. Szczerze mówiąc widzę taki rodzaj słupka po raz pierwszy. Może ktoś z forumowiczów będzie mógł określić jego przeznaczenie Question Question Question

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jermar
Wójt



Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pią 16:30, 20 Lip 2007    Temat postu:

Wczoraj rozmawiałem z człowiekiem zamieszkałym na Bagatelce, to niewielka wioska pomiędzy Sokolnikami, a Czastarami i spytałem o drogę pomiędzy Parcicami i Skomlinem. I co się okazało, stwierdził, że w latach osiemdziesiątych (1984-1986) pracował w Skomlinie i jeżdził ta drogą. Pamięta jak drogowcy wykonywali betonowy odcinek. Twierdzi, że nie były to gotowe płyty dowożone na miejsce lecz płyty wylewane były wprost na drodze. Jak sobie przypomina juz wówczas ludzie mówili, że budowany jest pas startowy dla lotnictwa.
Także myślę, jeżeli pamięć tego człowieka jest niezawodna to należałoby obalić hipotezę o wojennym okresie powstania tej drogi, a co za tym idzie biorąc pod uwagę podobieństwa z droga Krzeczów-Broników również najprawdopodobniej ta droga została wykonana w czasach PRL-u.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz



Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń, a jakże :)

PostWysłany: Pią 16:33, 20 Lip 2007    Temat postu:

byłoby to dość prawdopodobne - za czasów PRL utrzymywano tajne Drogowe Odcinki Lotniskowe (DOL) - tymczasowe lotniska
pamiętam nawet jakieś reportaże ze Skrzydlatej Polski z ćwiczeń na jednym z takich DOL-i, ujawnionym dla prasy
być może i pod Wieluniem powstały takie ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz



Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń, a jakże :)

PostWysłany: Pią 16:37, 20 Lip 2007    Temat postu:

chociaż w spisie w Wikipedii go (ich) nie ma

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz



Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń, a jakże :)

PostWysłany: Pią 16:43, 20 Lip 2007    Temat postu:

a tu Su-czka na DOL-u


a tu MiG 29



zdjęcia z DOL-u "Kliniska" z 2003 r.

tu więcej zdjęć

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz



Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń, a jakże :)

PostWysłany: Pią 16:48, 20 Lip 2007    Temat postu:

a tu aktualna podstawa prawna Smile


Dz.U.04.34.294
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia 3 lutego 2004 r.

w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach

(Dz. U. z dnia 4 marca 2004 r.)

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

(...)
§ 2.
Użyte na potrzeby rozporządzenia określenia oznaczają:
1) drogownictwo - dział budownictwa obejmujący projektowanie, budowę i utrzymanie dróg kołowych oraz administrowanie i zarządzanie infrastrukturą drogową;
2) drogowy odcinek lotniskowy - odcinek drogi publicznej przystosowany do startów i lądowań samolotów wojskowych;
(...)
§ 31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.


________
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzegorz Nowak (W) dnia Sob 19:10, 21 Lip 2007, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tadeusz
Burmistrz



Dołączył: 17 Lut 2006
Posty: 417
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń&Łódź

PostWysłany: Pią 23:18, 20 Lip 2007    Temat postu:

Grzesiu, wybacz, ale chyba upały ci zaszkodziły! To już linka dać nie można?!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzegorz Nowak (W)
v-ce Burmistrz



Dołączył: 19 Lut 2006
Posty: 378
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wieluń, a jakże :)

PostWysłany: Sob 8:07, 21 Lip 2007    Temat postu:

wybaczam - nie zaszkodziły Wink
zboczenie zawodowe się odezwało Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia Wielunia Strona Główna -> Wokół Wielunia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin